Δρ. Ελευθέριος Γεωργακόπουλος

Το άγχος περνάει από το… στομάχι!

Το άγχος είναι πλέον, δυστυχώς, κομμάτι της ζωής των περισσότερων ανθρώπων. Περίπου όπως η… διατροφή. Και φαίνεται ότι αυτά τα δύο δεν είναι μεταξύ τους άσχετα, αφού νέα έρευνα δείχνει ότι η κατανάλωση Ω-3 λιπαρών οξέων βοηθά στη μείωση των συμπτωμάτων του κλινικού άγχους!

Το κλινικό άγχος είναι μία όλο και πιο συνηθισμένη ψυχολογική κατάσταση, που επηρεάζει 1 στους 3 ανθρώπους, δημιουργώντας συμπτώματα δυσφορίας και εξασθένισης, τα οποία συχνά οδηγούν σε καταθλιπτικές διαταραχές, σε χαμηλότερη ποιότητα ζωής, ακόμα και σε πιο σοβαρά προβλήματα υγείας και σε αυξημένο κίνδυνο θνησιμότητας.

Οι θεραπευτικές προσεγγίσεις περιλαμβάνουν ψυχολογικές θεραπείες και φαρμακολογικές θεραπείες, ωστόσο οι πρώτες αποδεικνύονται συνήθως χρονοβόρες και δαπανηρές, ενώ οι δεύτερες εγείρουν ανησυχίες για πιθανές ανεπιθύμητες ενέργειες των φαρμάκων (π.χ. καταστολή ή εξάρτηση).

Στον αντίποδα, η αναζήτηση τεκμηριωμένων και ασφαλέστερων θεραπειών φέρνει σε πρώτο πλάνο τη δράση των Ω-3 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, όπως το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και το δεκαεικοσαπεντανοϊκό οξύ (DHA), που ως απαραίτητα θρεπτικά συστατικά φαίνεται να έχουν προληπτικό και θεραπευτικό αποτέλεσμα στις ψυχολογικές διαταραχές, όπως άγχος και κατάθλιψη σε ασθενείς με στεφανιαία νόσο και σε έγκυες γυναίκες.

Τα προκλινικά δεδομένα υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα των Ω-3 ως θεραπεία για τις αγχώδεις διαταραχές, ενώ ορισμένες δοκιμές έχουν διαπιστώσει ότι τα πολυακόρεστα ωμέγα-3 (PUFAs) μπορεί να μειώσουν το άγχος κάτω από καταστάσεις σοβαρού στρες, τα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους σε ασθενείς με οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου ή ακόμα και τη φλεγμονή και το άγχος σε υγιείς  μαθητές που προετοιμάζονται για εξετάσεις.

Νεότερη μελέτη σε 1.203 συμμετέχοντες με μέση ηλικία 43,7 έτη, που λάμβαναν θεραπεία ωμέγα-3 με δόση 1.605,7 mg/ημέρα, και 1.037 συμμετέχοντες με μέση ηλικία 40,6 έτη, χωρίς ωμέγα-3, έδειξε συσχέτιση μεταξύ κλινικών συμπτωμάτων άγχους και κατανάλωσης ωμέγα-3. Μάλιστα η αγχολυτική επίδραση των πολυακόρεστων ω-3 ήταν σημαντικά καλύτερη όσο υψηλότερη ήταν η προσλαμβανόμενη δόση (τουλάχιστον 2.000mg/ημέρα).

Τα στοιχεία αυτά δείχνει ότι τα ω-3 θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μείωση των συμπτωμάτων του κλινικού άγχους, γι’ αυτό και χρειάζονται περισσότερες, καλά σχεδιασμένες μελέτες σε πληθυσμούς στους οποίους το άγχος είναι το κύριο χαρακτηριστικό, ώστε να αποσαφηνιστεί η αποτελεσματικότητα των πολυακόρεστων ω-3 για τα συμπτώματα άγχους, ανεξάρτητα από τη διάγνωση.

Πηγή