Δρ. Ελευθέριος Γεωργακόπουλος

Σημαντική συσχέτιση της ψωρίασης με τις φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου

Η άμεση συσχέτιση της ψωρίασης με τις φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου, την οποία αποκαλύπτει νέα έρευνα, ανοίγει το δρόμο για πιο αποτελεσματικό θεραπευτικό χειρισμό της νόσου.

Η ψωρίαση είναι χρόνια αυτοάνοση νόσος που επηρεάζει περίπου το 0,5% έως 11,4% των ενηλίκων και περίπου 1,4% των παιδιών παγκοσμίως και χαρακτηρίζεται από σχηματισμό έντονων δερματικών πλακών με εξάρσεις και υφέσεις. Ακόμη και με κατάλληλες θεραπείες, η ψωρίαση μπορεί να ελεγχθεί αλλά δεν μπορεί να θεραπευθεί. Οι περιβαλλοντικοί παράγοντες θεωρείται ότι εμπλέκονται στις πιθανές αιτίες της ψωρίασης, ενώ προηγούμενη ανάλυση γονιδιώματος αποκάλυψε ότι συγκεκριμένα γονίδια είναι προδιαθεσικοί παράγοντες για την ψωρίαση.

Η ψωρίαση έχει συνδεθεί με την εμφάνιση άλλων νόσων, συμπεριλαμβανομένων των καρδιαγγειακών παθήσεων, της χρόνιας νεφρικής νόσου, ραγοειδίτιδας, ψυχιατρικών διαταραχών, καθώς και μεταβολικού συνδρόμου και των σχετικών συστατικών του (παχυσαρκία, υπέρταση, δυσλιπιδαιμία και διαβήτη τύπου 1 και 2), με αποτέλεσμα την εξασθένιση της ποιότητας ζωής και τη μείωση του προσδόκιμου ζωής.

Η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου (IBD) είναι μια χρόνια υποτροπιάζουσα φλεγμονώδης ασθένεια του γαστρεντερικού σωλήνα που απαιτεί μακροπρόθεσμη διαχείριση. Η νόσος του Crohn (CD) και η ελκώδης κολίτιδα (UC) είναι οι δύο κύριες μορφές του IBD. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 2 δεκαετιών, η εμφάνιση του IBD έχει αυξηθεί με ρυθμό 11,1% ετησίως για την νόσο Crohn και 14,9% για την ελκώδη κολίτιδα. Συσσωρευμένα στοιχεία δείχνουν ότι η γενετική ευαισθησία μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στη μη ρυθμισμένη φλεγμονώδη αντίδραση της IBD. Η νόσος Crohn συχνά προκαλεί την διείσδυση και την καταστροφή όλων των εντερικών στρωμάτων του τοιχώματος κατά μήκος της πεπτικής οδού, ενώ η ελκώδης κολίτιδα κυρίως προσβάλλει το κόλον και το ορθό, με βλεννογόνο και υποβλεννογόνο εισβολή. Οι ασθενείς με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου συχνά εμφανίζουν υποτροπή με απώλεια της όρεξης, έμετο, διάρροια, κοιλιακό άλγος, πρωκτική αιμορραγία και απώλεια σωματικού βάρους. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει κοινούς γονότυπους, κλινική πορεία και ανοσολογικά χαρακτηριστικά που μοιράζονται η ψωρίαση και η IBD.

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό JAMA Dermatology συμπεριέλαβε ανασκόπηση της έως τώρα βιβλιογραφίας πάνω στο συσχετισμό της ψωρίασης και του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου.  Συμπεριλήφθηκαν 7.794.087 συμμετέχοντες στη μελέτη. Σημαντικός συσχετισμός βρέθηκε μεταξύ ψωρίασης και νόσου Crohn  και μεταξύ ψωρίασης και ελκώδους κολίτιδας. Τα αποδεικτικά στοιχεία από τις μελέτες ελέγχου δείχνουν ότι οι ασθενείς με ψωρίαση είχαν 1,70 φορές αυξημένες πιθανότητες ανάπτυξης νόσου Crohn και 1,75 φορές αυξημένες πιθανότητες ανάπτυξης ελκώδους κολίτιδας σε σύγκριση με τα άτομα που χρησιμοποιήθηκαν ως controls. Εν τω μεταξύ, τα στοιχεία από ευρύτερες μελέτες αποκάλυψαν ότι οι ασθενείς με ψωρίαση έχουν κατά 2,53 φορές αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης νόσου Crohn και 1,71 φορές αυξημένες πιθανότητες ανάπτυξης ελκώδους κολίτιδας σε σύγκριση με τα άτομα που χρησιμοποιήθηκαν ως controls.

Πηγή