Select Your Style

Choose View Style

  • Full
  • Boxed

Choose Colour style

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

Ποια η συσχέτιση μεταξύ του ύπνου και της πρόσληψης διατροφικών συστατικών;

Η απάντηση είναι ναι, μια και ο ύπνος είναι «θρεπτικός». Αποδεικνύεται πως η διάρκεια του ύπνου δεν είναι άσχετη με την πρόσληψη διαφόρων διατροφικών συστατικών, γι’ αυτό και καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τη σωματική και ψυχική υγεία μας. Ο ρόλος μιας υγιεινής διατροφής στην συνήθη διάρκεια του ύπνου αντιπροσωπεύει σε μεγάλο βαθμό ένα ανεξερεύνητο μονοπάτι που συνδέει τον ύπνο και την υγεία.

Πιο συγκεκριμένα η μικρή διάρκεια του ύπνου συνδέεται με την αύξηση του σωματικού βάρους και την παχυσαρκία, τον διαβήτη, τις καρδιαγγειακές παθήσεις, ψυχιατρικές ασθένειες και ελλείμματα απόδοσης. Επίσης και η μεγάλη διάρκεια ύπνου σχετίζεται με κακή σωματική και ψυχική υγεία.

Υπάρχουν μελέτες που αξιολογούν τη σχέση μεταξύ ύπνου και της πρόσληψης διατροφικών συστατικών;

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Appetite» αξιολόγησε τις σχέσεις μεταξύ συνήθων παραμέτρων ύπνου και διατροφικών / θρεπτικών μεταβλητών, που λήφθηκαν μέσω της Έρευνας Εθνικής Υγείας και Εξέτασης Διατροφής (2007-2008). Πιο συγκεκριμένα η διάρκεια ύπνου διαχωρίστηκε στις εξής κατηγορίες: πολύ σύντομη (<5 ώρες), σύντομη (5-6 ώρες), κανονική (7-8 ώρες) και μακρά (9+ ώρες) και διερευνήθηκε κατά πόσο σχετίζεται με την πρόσληψη διαφόρων διατροφικών συστατικών.

Συνολικά, η πρόσληψη ενέργειας είχε διακύμανση ανάλογα με τη διάρκεια ύπνου. Η λιγότερη πρόσληψη ενέργειας διαπιστώθηκε στο πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ύπνου και στη μακρά διάρκεια του ύπνου, ενώ η υψηλότερη πρόσληψη ενέργειας διαπιστώθηκε στην σύντομη διάρκεια ύπνου (5-6 ώρες). Η κανονική διάρκεια του ύπνου συνδέθηκε με την μεγαλύτερη ποικιλία κατανάλωσης τροφίμων.

Επίσης, βρέθηκαν συσχετισμοί μεταξύ της διάρκειας του ύπνου και των κατηγοριών θρεπτικών ουσιών, με σημαντικές συσχετίσεις ανάμεσα στη συνήθη διάρκεια ύπνου και πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, βιταμίνες και μέταλλα. Για παράδειγμα, ο πολύ σύντομος ύπνος συνδέθηκε με μειωμένη κατανάλωση πρωτεϊνών και υδατανθράκων.

Η ενυδάτωση του οργανισμού έχει κάποια σύνδεση με τον ύπνο;

Η κατανάλωση νερού συσχετίστηκε επίσης με τη διάρκεια του ύπνου. Για παράδειγμα, τα άτομα με κανονική διάρκεια ύπνου κατανάλωναν το περισσότερο νερό βρύσης σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες ατόμων. Η πολύ σύντομη διάρκεια ύπνου συνδέθηκε με μειωμένη κατανάλωση νερού βρύσης, ενώ ο πολύ μακρύς ύπνος συσχετίστηκε με ελλιπή υγρασία.

Τα θρεπτικά συστατικά μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα του ύπνου;

Συνολικά, πολλές μεταβλητές θρεπτικών συστατικών συνδέονται με τη μικρή ή μεγάλη διάρκεια του ύπνου, γεγονός που μπορεί να εξηγηθεί από τις διαφορές στην ποικιλία τροφίμων. Πιο ειδικά, βρέθηκε πως τα θρεπτικά συστατικά επηρεάζουν τη διάρκεια ύπνου, όπως για παράδειγμα η μειωμένη πρόσληψη λυκοπενίου, θειαμίνης, φολικού οξέος, συνδέθηκε με πολύ μικρή διάρκεια ύπνου (<5 ώρες). Επίσης η μειωμένη πρόσληψη μαγνησίου, φωσφόρου, σιδήρου, ψευδαργύρου, σεληνίου συνδέθηκε με πολύ μικρή διάρκεια ύπνου. Το αλκοόλ βρέθηκε να συσχετίζεται με μακρά διάρκεια ύπνου, ενώ η πρόσληψη βιταμίνης C ήταν λιγότερη στους ανθρώπους με μικρή διάρκεια ύπνου (5-6 ώρες).

Τα στοιχεία των παραπάνω μελετών μπορούν να είναι ωφέλιμα για την βελτίωση της ανθρώπινης υγείας;

Οι πληροφορίες που μας δίνουν οι παραπάνω μελέτες  είναι εφικτό να μας βοηθήσουν στη καλύτερη κατανόηση της σύνθετης σχέσης μεταξύ διατροφολογίου και του ύπνου καθώς  και του πιθανού ρόλου του ύπνου στην παχυσαρκία και στα καρδιομεταβολικά νοσήματα. Επίσης οι μελλοντικές μελέτες θα πρέπει να αξιολογούν εάν οι συσχετισμοί αυτοί οφείλονται σε δυσλειτουργία της όρεξης, λόγω του μικρού ή μακρού ύπνου, ή εάν αυτά τα θρεπτικά συστατικά έχουν φυσιολογικές επιπτώσεις στη ρύθμιση του ύπνου.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *